Современная теория предлагает видеть в жанре инструмент коммуникации и понимания (не только классификации). Жанр реализуется в пространстве интерсубъективного взаимодействия автора и читателя и является необходимым условием общения. Отсюда – интерес когнитивных исследований к жанру как ментальной схеме, которая каким-то образом задействуется в ходе литературного чтения и обусловливает эстетическое восприятие. Схема локализуема как в индивидуальном, так и в коллективном сознании, имеет под собой как биологические, так и социокультурные основания. Ее «работоспособность» определяется устойчивостью, узнаваемостью и в то же время гибкостью, адаптируемостью к новому эстетическому опыту.
В дискуссиях о когнитивных аспектах жанра учитываются разработки из когнитивной психологии и когнитивной поэтики, рецептивной эстетики и прагматической дискурсологии, – при этом происходит пересмотр ряда сложившихся представлений о жанре.
На круглом столе мы предлагаем сосредоточиться на следующих вопросах:
Рабочие языки: английский, русский
==== ENGLISH VERSION ====
Contemporary theory approaches genre less as classification than as an instrument of communication and interpretation. Genres are intersubjective; they emerge in the wake of author-reader interaction and are an inevitable condition of aesthetic communication and understanding. This explains the cognitive sciences’ interest in the category of genre as a mentally embodied representation, or schema, that variously participates in and mediates aesthetic reception. The nature of this schema is simultaneously individual and collective, being based both in the biological and the sociocultural. In order to be perceived, genre schemas must be relatively stable, but they must also be relatively flexible and mutable so as to accommodate new aesthetic experience.
Cognitive genre studies combine research in cognitive psychology and cognitive poetics, reception aesthetics, and pragmatic discourse studies to offer new perspectives on current opinion within genre theory.
The following topics are proposed for roundtable discussion:
Speakers:
Irina Tarasova (Saratov State University, Russia), “On Empirical Research of Genre Models in Readers’ Minds”
Michael Sinding (Mohawk College, Canada), “Blending Generic Emotions in Tragicomedy: Shakespeare’s The Winter’s Tale”
Artem Zubov (Lomonosov MSU, Russia), “A History of Reading Genre in Cognitive Perspective: The Case of Science Fiction in the USA”
Discussants: Sergei Zenkin (HSE, RSUH, Russia), Peter Stockwell (University of Nottingham, UK)
Discussion will be conducted in English and Russian (with translation)
Если вы хотите вернуть билеты, вы можете сделать это по ссылке из письма с билетами или оформить запрос организатору в вашем  личном кабинете.